فروش آپارتمان در زعفرانیه تبریز مجتمع مسکونی اندیشه ( فرهنگیان )

فروش فوری آپارتمان در زعفرانیه تبریز مجتمع مسکونی اندیشه

فروش آپارتمان در زعفرانیه تبریز مجتمع مسکونی اندیشه ( فرهنگیان )

فروش فوری آپارتمان در زعفرانیه تبریز مجتمع مسکونی اندیشه

اخبار و قوانین رهن و اجاره ملک


اجاره

اجاره عقدی است که به موجب ان مستاجر در برابر مالی که به موجر می‌پردازد برای مدت معین مالک منافع عین مستاجره می‌شود.از آنجا که قراداد اجاره از رایج ترین قراردادهای میان اشخاص است بر آنیم تا در این مطلب به سوالات مهم در خصوص اجاره اماکن مسکونی بپردازیم.


سوال اول:در تنظیم قراردادهای اجاره چه نکاتی باید رعایت گردد؟

پاسخ: تنظیم قرارداد اجاره هم به صورت عادی و هم رسمی ممکن است.قراردادهای عادی اجاره باید با قید مدت اجاره در دو نسخه تنظیم شود و به امضاء موجر و مستأجر برسد و به وسیله دو نفر افراد مورد اعتماد طرفین به گواهی برسد. هرگاه موجر یا مستأجر به نمایندگی از دیگری قرارداد تنظیم کند باید توجه داشت شخصی که خود را به عنوان نماینده معرفی می‌کند،‌دلیل نمایندگی او باید به رویت طرف مقابل رسیده و پیوست قرارداد شود.


سوال دوم: آیا مستاجر حق دارد قبل از اتمام وقت قانونی مطالبه پول رهن خود را بکند یا خیر؟ آیا موجر می تواند پیش از موعد ملک خود را مطالبه نماید؟

پاسخ: این سوالات در واقع در برگیرنده این سوال اصلی است که آیا امکان فسخ قرارداد پیش از پایان آن وجود دارد یا خیر؟ قرارداد اجاره هم ازجمله عقود لازم می باشد و موجر یا مستاجر نمی تواند قبل از انقضاءمدت اجاره خارج از موارد قانونی تقاضای فسخ آن را نماید؛ مگردرمواردی که قانون اجازه فسخ قرارداداجاره راداده باشد، ازقبیل معیوب بودن ملک در حال اجاره و یا در صورتی که طرفین در قرارداد خود در این زمینه توافق نموده باشند. معمولا در قراردادهای اجاره این شرط وجود دارد که موجر یا مستاجر در صورتی که مایل به فسخ و بر هم زدن اجاره باشد یک یا دو ماه قبل از بر هم زدن اجاره به طرف مقابل اعلام کند در این صورت با تسویه حساب موجر و مستاجر قرارداد اجاره به پایان میرسد. همچنین تعیین خسارت در قرارداد از جهت تاخیر مستاجر در تخلیه و یا تاخیر موجر در بازپرداخت ودیعه نیز از مواردی است که باید به آن دقت گردد.


سوال سوم: اگر مستاجر در موعد مقرر ملک مورد اجاره را تخلیه نکند موجر حق چه اقدامی را دارد؟فرآیند گرفتن دستور تخلیه چگونه است؟

پاسخ: درخواست برای تخلیه به شوراهای حل اختلاف تقدیم می گردد.شورای حل اختلاف با احراز مالکیت یا ذینفع بودن موجر دستور تخلیه را صادر خواهد کرد. اگر موجر مبلغی به عنوان ودیعه از مستاجر دریافت کرده باشد صدور این دستور موکول به واریز آن وجه به صندوق دادگستری می باشد.پس از ابلاغ این دستور توسط مامورین به مستاجر، او مکلف است ظرف مهلتی معمولا بین سه تا هفت روز پس از ابلاغ دستور دادگاه نسبت به تخلیه اقدام کند